Samen met politie en brandweer de fysieke en sociale veiligheid van onze burgers in een steeds meer eisende samenleving blijven garanderen en nog meer intergemeentelijke samenwerking promoten.
Inzetten om zwaar verkeer uit de verschillende dorpskernen te weren met eventuele boeten en dit in overleg met de ons omringende gemeenten, steden, provincie, wegen en verkeer.
Waar mogelijk, het invoeren van zone 30 in de dorpskernen.
Aandacht voor de zwakke weggebruiker:
- Fietsveiligheid rond schoolomgevingen verder optimaliseren
- Fietssnelweg Torhout-Brugge: ter hoogte van Veldegem, Zedelgem en Loppem via de spoorwegbedding F32 afwerken
- Inzetten op gescheiden fietspaden, o.a. in de Noordstraat en Aartrijksestraat in Aartrijke en de Rijselsestraat in Loppem
De verkeersveiligheid in en rond de schoolomgeving optimaliseren en bijgaande verscherpte controles op het naleven ervan.
Bij het in gebruik nemen van de nieuwe school op Zedelgem-Dorp, deze site waar zich ook het woonzorgcentrum en het dienstencentrum bevindt, verkeersveiligheid prioritair stellen.
In het kader van de mobiliteit streven naar een meer gestructureerd overleg met Infrabel, het Vlaams gewest en de vervoersmaatschappij De Lijn om zo onze gemeentelijke noden qua mobiliteit en de daarmee gepaard gaande verkeersveiligheid meer centraal te stellen. Evaluatie van het recent ingevoerde vervoersplan van De Lijn (o.a. de verbindingen met wijk de Pierlapont op Zedelgem De Leeuw).
De huidige wegeniswerken verder begeleiden en nieuwe opstarten. Hierbij hebben we speciale aandacht voor asfalt- en betonwegen Communicatie daaromtrent verspreiden via verschillende kanalen over waar en wanneer de werken zullen uitgevoerd worden.
Hogere zichtbaarheid van onze wijkagenten in het straatbeeld kan bijdragen tot een verhoogd ( verkeer) veiligheidsgevoel en tot een betere naleving van de verkeerregels. In hun rol als aanspreekpunt kunnen ze bijdragen tot een nog sterkere sociale cohesie.